سویا چیست و چه خواصی دارد؟

سویا یکی از انواع حبوبات است که متعلق به جنوب شرقی اسیا است. دانه سویا بدلیل کاربردهای بسیار آن و خاصیت خوراکی‌اش بسیار معروف می‌باشد. مواد غذایی حاصل از سویا شامل شیر سویا، توفو، سس سویا و روغن سویا می‌باشد. دانه های سویا، حاوی مقادیر زیادی اسید فیتیک، آلفا لینولیک اسید و ایزوفلاون می‌باشد. تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که دانه سویا، با کاهش خطر سرطان سینه و پروستات در ازتباط است.

از همین رو پزشکان زیادی به استفاده کردن از سویا تاکید زیادی دارند و میتواند جایگزین خوبی برای انواع پروتئین ها باشد. امروزه در بسیاری از کشور های جهان به این نتیجه رسیدن که میتوانند در بسیاری از دستور تهیه غذاها سویا را جایگزین خوبی برای آنها داشته باشند.

فواید خوردن سویا و خواص درمانی آن

سویا حاوی پروتئین، ایزوفلاون و فیبر بوده که همه این مواد برای سلامتی مفیداند. پروتئین درون سویا، می‌تواند فوایدی برای بیماری های قلبی، کاهش اثرات یائسگی، کاهش وزن، ورم مفاصل، عملکرد مغز و بهبود توان در ورزش دارد. سویا، ممکن است بتواند خطر سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان را کاهش دهد. بعضی از خواص درمانی و فواید سویا شامل:

تاثیر بر کلسترول خون- تحقیقات نشان می‌دهد، اضافه کردن سویا به رژیم غذایی می‌تواند تاثیراتی بر سطح کلسترول خون داشته و کمی آنرا کاهش دهد. کاهش سطح کلسترول تا زمانیکه رژیم ادامه دارد، باقی می‌ماند.

تاثیر بر فشارخون بالا- امروزه به این نتیجه رسیدن که سویا، می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، با اینحال تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان سویای لازم برای کاهش فشارخون مورد نیاز است.

تاثیر سویا بر حساسیت- معمولا شیر سویا، برای کودکان حساس به شیر عادی استفاده می‌شود، با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

تاثیر سویا بر سرطان- تحقیقات محدود نشان می‌دهد که سویا، می‌تواند خطر سرطان سینه، پروستات و روده بزرگ (colon) را کاهش دهد. با اینحال تحقیقات بیشتری برای اثبات تاثیر سویا بر پیشگیری از سرطان مورد نیاز است

تاثیر سویا بر دردهای دوره‌ای پستان- تحقیقات محدودی نشان می‌دهند که سویا می‌تواند بر دردهای دوره‌ای پستان که با سیکل قاعدگی در ارتباط اند تاثیر داشته و آن را کاهش دهد. با اینحال تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

تاثیر سویا بر دیابت نوع ۲- سویا ممکن است بتواند تاثیرات مفیدی بر سطح قندخون در افراد دیابتی داشته باشد. بااینحال تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

سایر مواردیکه ممکن است سویا، در بهبود آنها نقشی داشته باشد اما هنوز ثابت نشده‌اند، شامل:

بهبود کیفیت ورزش

سنگ صفرا

بیماری های قلبی

التهاب

کم خونی فقر آهن

بیماری های کلیوی

سندرم متابولیک

آرتروز

عملکرد بهتر بدن در افراد میانسال

پیر شدن پوست

صدمه به نخاع

کاهش وزن

پس میتوان نتیجه گرفت که مصرف سویا میتواند جایگزین خوبی برای بعضی از محصولات پروتئینی باشد.

شرکت ساوین تولید کننده انواع ماکارونی شکلی و فرمی، پروتئین سویا و حبوبات با بهترین و به روز ترین تجهیزات تولید توانسته ذائقه هر ایرانی را به خود جلب کند پس شما هم می توانید برای لذت بردن از یک محصول با کیفیت و خوشمزه ماکارونی ساوین را با خیال راحت انتخاب کنید.

به بالای صفحه بردن